Ні для кого не секрет, що Партія Регіонів сьогодні не в фаворі. Економіка валиться, країну захлеснула хвиля злочинності, в різних регіонах раз у раз говорять про «смотрящих», і це все на тлі абсолютно непопулярних соціальних реформ.
Так, за даними аналітичного центру Разумкова, станом на грудень 2011 року БЮТ обійшов ПР на кілька відсотків (15, 8% і 14% відповідно).
Щоб не допустити перенесення подібної соціальної аналітики в бюлетені для голосування, була введена мажоритарно-пропорційна (змішана) система, яка непогано (для певних політсил) себе зарекомендувала на виборах до місцевих рад 2010-го року. Тоді за рахунок мажоритарників вдалося згладити серйозне падіння рейтингів партії влади. Як приклад можна розглянути вибори в Одеську облраду. Тут ПР отримала 51% голосів виборців, проте мажоритарники додали бонусних 15%, що в сумі дало регіоналам 87 (з 132-х) портфелів. Аналогічна ситуація сталася на виборах до міської ради Запоріжжя, коли Партія Регіонів отримала близько 35% підтримки, однак за рахунок мажоритарних кандидатів зайняла 2/3 портфелів ради.
Проте до цих пір незрозуміло, як саме буде відбуватися розподіл по виборчих мажоритарних округах. На сьогоднішній день закон допускає коливання розміру округу щодо середнього показника до 12%. А це, при бажанні, може дати серйозний перекіс на користь тих, хто буде займатися розподілом цих самих округів. Також закон не забороняє «склеїти» 2 території в 1 округ, навіть якщо вони не межують один з одним, що дає необмежений інструментарій для перекроювання «під себе». І природно тут же з'являється «зворотний механізм» - створення незручних округів для політичних конкурентів. Цією нормою особливо незадоволені експерти.
«Можуть розділити район, де популярний один політик, на два округи, і таким чином повністю розбивати його електоральну базу. Тому кордони округів повинні максимально збігатися з кордонами районів ", - упевнений Олександр Черненко, голова громадської організації «Комітет виборців України».Також включенням в гру мажоритарної системи влада убезпечила себе від серйозних протестів, пов'язаних з можливими фальсифікаціями на округах.«Навряд чи ви зможете протестувати проти того, що відбувалося в сусідньому окрузі, якщо ви вважаєте, що, приміром, у вашому окрузі все було добре. Тобто, навряд чи ці групи людей зможуть об'єднатися. А влада показала, що з локальними протестами вона вміє боротися дуже ефективно», - упевнений директор соціологічної служби центру Разумкова Андрій Биченко.
Ще одним дієвим і перевіреним інструментом, є переманювання «тушок» з опозиційних партій і просування «своїх» самовисуванців. В цьому випадку виборці можуть проголосувати за «нове обличчя», яке за підсумками виявиться старим і до болю знайомим. Свіжий приклад недавнього переходу мера Запоріжжя Олександра Сіна в Партію Регіонів. Це при тому, що обирався він як лідер міського осередку БЮТу.
У той же час, за інформацією ЛІГАБізнесінформ, емісари від партії влади запропонували одному зі штабів опозиційної політсили на сході країни $ 500 000, за включення до списків мажоритарників «узгоджених людей». Також озвучується цифра в $ 100 000 за включення тисячі «правильних» спостерігачів. Втім, опозиціонери заявляють, що готові до таких схем. Як профілактику пропонують - ретельний відбір кандидатів «зверху», а вибір спостерігачів довірити самому кандидату.
"Ми вже попередили всіх керівників регіональних організацій партій, що входять до комітету (опору диктатурі - ред.): Якщо вони почнуть грати в такі ігри з владою, будуть звільнені. Тому прихованих кандидатів від влади по мажоритарці, швидше за все, протягнути не вийде", - каже Тарас Стецьків, депутат від НУНСу.
Але впливати на потенційних переможців намагаються не лише вмовляннями, а й погрозами. Приміром, кандидат в депутати по одному з мажоритарних округів в Миколаївській області, власник сільгосп підприємства Аркадій Корнацький заявляє про тиск, який чинять податківці на його підприємство, передає Uainfo.«На прикладі свого підприємства, я можу документально підтвердити, що ця вертикаль адміністративного тиску на кандидатів по мажоритарних округах вона вже діє і діє досить чітко», - упевнений Карнацкій.
Про політичний тиск заявляє і депутат Харківської обласної ради від БЮТ Іван Варченко.«Насправді, йде політична зачистка, йде переслідування потенційних кандидатів. Практично кожен депутат Харківської обласної ради, який займається підприємницькою діяльністю, має на своїх плечах два-три, а то і більше кримінальних справи, що розглядаються в залежності від інтересу влади до цього кандидату », - заявляє опозиціонер.
При всьому при цьому, влада намагається всіляко зберегти репутацію демократичної і ліберальної сили. Воістину розчулює недавнє рішення податкової скасувати планові перевірки ЗМІ напередодні виборів - «щоб не відволікати журналістів від роботи».
«Представники ЗМІ не включаться в план-графік проведення перевірок вже з другого кварталу. Таким чином, журналісти матимуть всі умови для об'єктивного та неупередженого висвітлення виборчої кампанії », - йдеться у зверненні ДПА.
Почнемо з того, що журналісти не займаються документацією та бухгалтерією в ЗМІ, і планові перевірки податкової їх не відволікають. У той же час, позапланові перевірки як метод тиску цілком можуть впливати на редакційну політику.