27 громад Житомирської області входять до Асоціації міст України, що постійно відстоює інтереси органів місцевого самоврядування.
Нині в Україні активно триває робота над Держбюджетом-2020.
Незважаючи на впровадження фінансової децентралізації, бюджет країни на рік прийдешній, на думку фахівців Асоціації міст України, передбачає зниження соціальних видатків та зменшення фінансової спроможності громад.
У законопроекті «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Асоціація міст України пропонує:
- Збільшити обсяг освітньої субвенції на 27,5 млрд грн.
- Збільшити фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення на 31,9 млрд грн.
- Збільшити розмір додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я на 12,1 млрд грн.
- Передбачити додаткову субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам в розмірі 14,6 млрд грн на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти.
- Передбачити 19 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об'єднаних територіальних громад в обсязі 5 млрд грн.
- Визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження у сумі 0,4 млрд грн.
- Виключити з Законопроекту норму щодо зупинення на 2020 рік дії окремих положень статей 121, 122 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
- Спрямувати 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад.
- Списати заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
- Продовжити оподаткування акцизним податком реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі пального з метою недопущення втрат місцевих бюджетів в частині акцизного податку на пальне.
- Законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв'язку.
- Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на такі цілі в розмірі 6 млрд грн.
- Передбачити 2,2 млрд грн у державному бюджеті на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги у 2015-2016 роках.
- Передбачити у державному бюджеті 2020 року кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд грн.
Крім того, з метою забезпечення підвищення рівня надходжень до місцевих бюджетів Асоціація міст України пропонує у Податковому кодексі України:
- забезпечити індексацію нормативної грошової оцінки землі та майна відповідно до індексу споживчих цін за відповідний рік;
- скасувати пільгу по платі за землю для платників єдиного податку, гірничовидобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ коричних копалин
- скасувати пільгове оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та платою за землю, якщо об’єкт оподаткування знаходиться на лінії зіткнення.
Лист АМУ з пропозиціями до проекту Держбюджету 2020 року та Податкового кодексу.