• Головна
  • Портрет понтифіка з художньої колекції житомирського музею
ІСТОРІЯ
12:35, 22 березня 2021 р.
Надійне джерело

Портрет понтифіка з художньої колекції житомирського музею

ІСТОРІЯ
Портрет понтифіка з художньої колекції житомирського музею

У художньому зібранні Житомирського краєзнавчого музею зберігається картина італійського живописця Помпео Джироламо Батоні“Портрет папи Пія VI”. Робота надійшла до музею у 1919 році з націоналізованої приватної збірки Ілінських-Стецьких.

Про це повідомляють в Житомирському обласному краєзнавчому музеї.

Помпео Батоні- художник XVIII століттяперехідної доби від італійського бароко до класицизму.

Портрет понтифіка з художньої колекції житомирського музею, фото-1

Портрет папи Пія VI.1775 р. Житомирський обласний краєзнавчий музей

У 1727 році юнак перебрався до Риму, який на той час лишався центром європейського бароко. У 1741 році живописець став членом художньої Академії Св. Луки. Саме в Римі розкрився хист Помпео Батоні як портретиста. У творчості італійського художника органічно злилися різні стильові тенденції та напрямки епохи: ще не зжиті, часом ледь помітні, відгомони пізнього бароко, легкі грайливі форми рококо, віяння нового класицизму. Живопис італійця витончений, досконалий за формою і гармонійний за колірним рішенням. Батоні був досить відомим живописцем у Римі. Велика кількість іноземних гостей, які подорожували по Італії і приїжджали до Риму, змусила художника спеціалізуватися на портретах. Саме він створив моду на так звані «портрети гран-туру».

Відвідуючи Рим, багаті мандрівники не втрачали нагоди замовити собі портрет від відомого живописця, де художник їх зображував в оточенні старожитностей, руїн і творів мистецтва. Особливо популярним він був серед британських багатіїв, що робили модний Гранд Тур по Європі. Батоні добре засвоїв стилістику інтернаціонального парадного портрета, що укладався у вимоги зображення джентльмена, взірцевого аристократа з грошима, дозвіллям і самовпевненістю. На роботи італійця не було відбою, вся європейська аристократія, як світська, так і церковна, мріяла отримати портрет від художника. Серед вельможних замовників живописця був і Папа Римський.

“Портрет Папи Пія VI”- приклад європейського парадного портрету XVIII століття, який датується 1775 роком. Саме у цей рік Пій VI вступає на папський престол у Ватикані. У руці понтифіка лист, на якому напис: ”Найсвятішому Папі Пію VI.” Трохи нижче підпис художника та дата написання твору.

Зображений лист у руці Папи Римського - натяк художника на державницькі справи Пія VI. Біля понтифіка, на столі, стоїть годинник. У мистецтві годинник - символ стриманості та спокою, а в деяких портретах він символізував врівноважений характер зображеної людини. Художник не ідеалізує образ Папи Римського, але й не критикує. На портреті він заможний та сильний володар. Помпео Батоні засобами художньої виразності майстерно передає аристократизм та велич понтифіка. В зображенні пишного одеягу, аксесуарів виявляється висока живописна майстерність художника. Живописець віртуозно передає фактуру різних матеріалів.

Парадний портрет не тільки презентує владу і конкретного монарха, а й створює певний емоційний настрій, який відповідав тим чи іншим тенденціям у взаємодії з суспільством. Ім'я Пія VI пам'ятають у зв'язку зі створенням Музею Ватикану, закладеного ще його попередником. Він був відомим покровителем мистецтв і гуманітарних наук. Папу Римського пов'язують і з періодом Французької революції.У 1791 році Пій VI засудив "Громадянську конституцію духовенства" і відсторонив священиків, які визнали її. Але це не завадило французькому урядуконфіскувати церковне майно та забрати у Папи Авіньон та Венесі. Незабаромвінбув звинувачений в організації вбивства французького генерала Дюфо 28 грудня 1797 року, яке відбулося під час спроби організувати в Римі революцію. 10 лютого 1798 французькі війська під командуванням генерала Бертьє взяли Рим і через п'ять днів проголосили там республіку. Папа, який відмовився підкорятися окупантам, був схопленийта насильно вивезений до Сієни. Тяжкохворого понтифіка перевозили з одного міста в інше, поки, нарешті, його муки не закінчилися в фортеці Валансе 29 серпня 1799 року.

Тіло Папи Пія VI було забальзамоване, але похорон відбувся лише на наступний рік, тільки тоді, коли Наполеон виявив свою зацікавленість в союзі з Римо-католицькою церквою. Папське оточення наполягало, що останньою волею понтифіка було бути похованим в Римі. В результаті Папа Римський був похований у “вічному місті” 19 лютого 1802 року. Лише у 1949 році, згідно з указом папи Пія XII, останки Пія VI були перенесені в каплицю Мадонни в гротах Ватикану.

Портрет понтифіка з художньої колекції житомирського музею, фото-2

Гробниця Пія VI

Tиповий портрет гран-тура. Портрет Джона Талбота.1773 р. Музей Ґетті

Вікторія Винокурова

с.н.с. художнього відділу

Житомирського обласного краєзнавчого музею

Читайте також: Увага! Житомир з 3 березня відправляється на повний локдаун!

Читайте також: Рецепт борщу бабусі з Житомирщини надрукували на сторінках The New York Times

Читайте також: 8 березня. Що подарувати і як відсвяткувати

Читайте також: У житомирській школі №20 — спалах гострої кишкової інфекції? ВІДЕО

Читайте також: ЧАЕС оголосила про пошук фотографій з 1986 року

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
#краєзнавчий #музей #краєзнавство #рідними #обласний #краєзнавчий #житомир #житомирщина #житомирська #область #музей #історія #портрет #понтифік
0,0
Оцініть першим
Авторизуйтесь, щоб оцінити
Авторизуйтесь, щоб оцінити
live comments feed...